نمای خشک: ساده رویکرد

زیبایی جزء جدایی ناپذیر هر نما می باشد. یک نمای کلاسیک با جزئیات ریز و ظریف که چشم هر عابری را به خودش جلب می کند . در این مقاله تلاش میکنیم نکات اجرایی اصلی انواع نمای ساختمان را به ترتیب بیان کنیم. به روش صنعتی که نتیجه سالها تجربه، مطالعه و تحقیق و بررسی انواع روشهای مشابه خارجی در کشورهای مختلف می باشد در حال حاضر توسط شرکت رونین پارس با پیشینه ای بیش از 15 سال اجرا می گردد و می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات حل نشدنی نمای انواع ساختمان ها باشد که مهندسین و متخصصین و مدیران محترم می توانند با طراحی و اجرای این روش در ساختمان ها از هر نوع سنگ، سرامیک و شیشه و غیره در هر سایز، ضخامت و رنگ استفاده نمایند. در این سیستم با استفاده از پروفیل های قوطی از جنس آلومینیوم از حجم زیر سازی آهنی کاسته شده است و نگرانی ناشی از خوردگی و زنگ زدگی آهن تا حد زیادی برطرف شده و با بکارگیری براکت های آهنی جدید طراحی شده در بخش تحقیق و توسعه ی مجموعه ی سورین، ضمن بالا رفتن سرعت اجرا دقت و کیفیت بالایی نیز فراهم می گردد.  Article has  been g​en erated ​wi᠎th G᠎SA Conte nt Generator  DE MO !

سیستم های مدرن نما

یکی دیگر از مسائلی که در سیستمهای سنتی معمولاً دیده میشود، به وجود آمدن شکافهای غیر همسطح میباشد که بعد از دوغاب ریزی بدلیل جابجایی سنگ و غیره و خارج شدن از میزان کاری اولیه صورت میگیرد و معمولاً هم بدون خراب کردن قابل اصلاح نیست ولی در روشهای اجرای خشک بدلیل آنکه در اجرا از مواد سخت شونده (ملات) استفاده نمیشود، میتوان در موقع اجرا و حتی پس از تمام شدن کار به سادگی نسبت به میزان کاری خطاهای احتمالی حتی در حد میلی متر اقدام نمود و حتی طی سالیان بعد از استفاده نیز امکان جابجایی و اصلاح تک تک سنگها یا سرامیکها و… نسبت به خود مصالح بیرونی نما و بخش سفت کاری موجود، ملاحظه میگردد که با گذشت زمان کمی، سنگها جدا شده و حتی اسکوپهای سیمی نیز از افتادن آنجلوگیری نمیکند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان، زمان نقش بسیار مهمی را در این صنعت ایفا میکند و روشهایی که توسط متخصصین ساختمان طراحی و پیشنهاد شدهاند همگی با استاندارهای مهم مورد ارزیابی قرار گرفته و شاید بتوان گفت که با ارزیابی این فاکتور مهم ماندگار شده است. علاوه بر طراحی معماری نمای ساختمان، اجرای نما بسیار اهمیت دارد چرا که در مواردی دیده شده به دلیل اجرای نامناسب، نما جلوه بصری مورد انتظار را به بینندگان نمیدهد.  Con​tent has been gener᠎at​ed with the ᠎help of G SA C ontent Ge ne rato r  DE MO.

یکی از مصالح پرکاربرد در نمای ساختمان سنگها هستند. روشهای متعددی برای ساخت نما وجود دارد که حتی محدود به موارد گفته شده در این مقاله نیست اما تلاش کردیم موارد پرکاربرد در ایران را در اینجا بیان کنیم. از جمله دلایل استفاده از آجر در ساخت نما میتوان به وجود منابع زیاد رس در ایران، ویژگیهای فیزیکی آجر، قیمت پایین و ساخت به نسبت ساده آن اشاره کرد. این تعریف در نگاه اول یک تعریف بدیهی است ولی دارای یک نکته جالب توجه می باشد و آن، این است که نما اولین چیزی است که میتوان یک ساختمان را با آن سنجید. همچنین میتوان سنگ نما را به دیوار پشتی پیچ کرد که دارای ضوابط اجرایی مختلف است. کاهش حدود ۸۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم از وزن به ازای هر مترمربع از سطح نمای اجرا شده نسبت به روش دوغابی که تأثیر زیادی بر کاهش نیروی ویران کننده زلزله خواهد داشت. این مزیت نمای خشک ساختمان آجری در مواقع زلزله و حوادث طبیعی بسیار اهمیت دارد و نخاله کمتری را تولید میکند، به طوری که در هر متر مربع حدود ۸۰ کیلوگرم از وزن نمای ساختمان کم میشود. سالهای پی در پی است که اجرای نما در داخل و خارج ساختمان توسط افراد فاقد آموزشهای لازم با مصالح سنتی نظیر: ملات ماسه و سیمان انجام میگیرد که علاوه بر اضافه بار بر ساختمان که با توجه به اهمیت مقاوم بودن ساختمانها در برابر نیروی قوی زلزله و رابطه مستقیم نیروی جانبی زلزله با وزن ساختمانها، با توجه به تفاوت ضریب انتقال حرارتی و همچنین متفاوت بودن میزان انبساط و انقباض قسمت ملات پشت سنگ یا سرامیک و…

دتایل نمای خشک

فواصل، اندازهها و نوع اتصالات زیرین، به گونهای طراحی میشود که در برابر عوامل مخرب از جمله باد از مقاومت خوبی برخوردار باشد. براکت های آجری در این قسمت باید توجه داشته باشیم که فلز مقاوم در برابر آن انتخاب شده است تا از آسیب محیط زیست جلوگیری کند. در این سیستمها سه قسمت نامگذاری شده است. نمای آجری یکی از هنرهای اصیل ایرانی- اسلامی است که از دیرباز همواره مورد توجه معماران قرار گرفته و یکی از مولفههای شناسایی بناهای ایرانی در جهان به شمار میرود. طراحان با بهرهمندی از “الگوی فخرومدین” به طراحی نمای ساختمان پرداختند. این احتمال وجود دارد که به دلیل استفاده از بست و پین در پشت سنگ، سنگ مورد نظر شکسته شود. روش های زیادی برای نصب آجر بر روی دیوارها با برخی از لوازم جانبی وجود دارد. این روش از نصب نمایان جزو روش هایی است که به جهت مزایای زیادی که دارد مورد استقبال قرار گرفته و به طور گسترده در ایران استفاده نما سرامیک شده است . همچنین از حجم ضایعات ساختمانی به طور چشمگیری می کاهد.

دیدگاهتان را بنویسید