حقایق ناشناخته درباره اجرای نما شناخته شده است

مقررات «نما» که برای اولین بار، صورت ساختمان ها را همانند قسمت های پنهان سازه، مشمول رعایت اصول واحد می کند، دارای ۳۰ ضابطه است که از ابتدای نما کاری (خرید مصالح) تا انتهای آن را شامل می شود. این ضوابط پیش تر به صورت کلی مطرح شده بود اما هم اکنون جزئیات آن که شامل ۳۰ نوع مقررات و دستورالعمل برای نحوه چیدمان نمای ساختمان ها می شود، اعلام شده و باید توسط سازنده ها، اعمال و مورد استفاده قرار بگیرد. ضوابط جدید نمای ساختمان، دارای سه سطح ایجابی، توصیه ای و سلبی است به این معنی که عمل به بخشی از ضوابط از سوی سازنده ها، حکم الزام دارد. برای بخشی دیگر، حالت توصیه ای در نظر گرفته شده و سایر ضوابط نیز حکم «پرهیز» و عدم اجرا را دارد. در این حالت به قابی که از اعضای مجزا برای اتصال سازهها تشکیل شده استاد و قالبهای از پیش ساخته با ابعاد بزرگ متصل شده به پشت بند خرپا گفته میشود. در این مورد لازم است توجه شما را به این نکته جلب کنم که مهم ترین موضوعی که باید در طراحی ساختمان ها به آن توجه شود، اول شرایط اقلیم خُرد منطقه است که در ابعاد بازشوها، میزان پیش آمدگی ها، مصالح مصرفی و مواردی از این نحوه نصب نمای خشک قبیل تاثیرگذار است.

سیستم های مدرن نما

یکی دیگر از مزیتهای جالب ویژه این نوع نمای ساختمان، قابلیت تعمیر و تعویض آن است. برای ساختمان های بلند که کار را برای کارکنان سخت می کند نمای خشک سرعت بالا و امنیت بیشتری دارد. برای اتصال آجرهایی که دخل این سیستم به منظور کار میروند، از تجهیزات فلزی مثابه ریل بهره جويي میشود. با توجه به سوي این که سرامیک ها جلاجل مکان های مختلفی دل بهم خوردگي می شود هر کدام از حسن ها با ویژگی های ظاهری خاصی برای فروش تامين می شود. برای ساماندهی این آشفته بازار، دفتر معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مجموعه ای تحت عنوان «ضوابط عام نمای ساختمان» را تدوین کرده تا با اجرای آن توسط سازنده ها و نظارت شهرداران مناطق بر حسن اجرای این ضوابط واحد، سیمای شهر تهران از آشفتگی سال های اخیر فاصله گرفته و به سمت آراستگی حرکت کند. این ضوابط به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شده و هم اکنون هم توسط اداره کل معماری و ساختمان نحوه اجرای آن کنترل می شود. ضوابط نما در چند بخش تدوین شده است و براساس آن سازندگان و طراحان نمای ساختمان به اجرای چه بایدها و نبایدهایی ملزم شده اند؟ در زمان اجرای نما سیمانی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

میتوانیم در رویه از سنگدانههای سبک یا سنگدانه عادی استفاده کنیم یا حتی از واش بتن پیش ساخته به جای رویه استفاده کنیم. اسکوپهای کششی نیز در دسته اسکوپهای پیش ساخته قرار گرفته و میتوان گفت همان اسکوپ پروانهای یا Z است؛ با این تفاوت که هر دو قطعه اسکوپ مقابل هم توسط یک قطعه پیچ بلند به یکدیگر مهار شده و امکان جدا شدن این قطعات وجود ندارد. به عنوان مثال سازنده از استفاده از اشکال ناموزون، جانمایی برخی مجسمه ها که به فرهنگ ما تعلق ندارد یا استفاده از برخی الگوها و سبک های غیرمتعارف منع شده است. به عنوان مثال، در سال های اخیر، نوعی سنگ نما که چندان هم در برابر فرسایش ناشی از نور خورشید و رطوبت و باد و باران، مقاومت کافی ندارد، به نمای غالب ساخت و سازهای مسکونی بدل شده است. در قالب مقرراتی که شهرداری تهران برای نحوه طراحی و اجرای نمای ساختمان های جدید وضع کرده، مالکان پروژه های ساختمانی باید از بکارگیری رنگ های تند و غیرهماهنگ با نمای غالب ساختمان های محله، پرهیز کنند و همه تاسیسات فنی نصب شده در بیرون و بام ساختمان را در برابر «دیدعمومی» استتار کنند. با توجه به صنعتی شدن روز افزون تمامی بخش های زندگی در دنیای امروزی و درگیر بودن تمام افراد با این مقوله وهمچنین حس زیبایی شناسی و گرایش انسان به سمت زیبایی ، علم معماری و طراحی ساختمان نیز طی دهه های پایانی قرن بیستم تاکنون با شتابی روز افزون دچار تحول گشته است و به سمت صنعتی شدن پیش می رود که بطور مشخص نمای ساختمان ها نیز تأثیر زیادی را پذیرا بوده که ایجاد و توسعه انواع روش های اجرای نمای خشک و مدرن در نماسازی از محورهای آن بوده است و موارد بسیار زیادی را در طراحی و انتخاب یک نمای اصولی باید در نظر داشت، ازجمله زیبایی نما، مصالح مورد نیاز برای اجرای نما، هزینه های پروژه، دوام و پایداری نما می باشد که البته سیستم های نمای خشک دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که به تفصیل در ادامه در مورد آنها بحث خواهد شد. Th᠎is content has be​en g᠎ener​at ed with t​he help  of behsaznama C᠎ontent G​ener ator᠎ Demov​ersion!

یکی از مهم ترین وظایفی که در طرح جامع و طرح تفصیلی جدید تهران و متعاقب آن در برنامه عملیاتی ۵ ساله شهرداری تهران تکلیف شده است موضوع «ساماندهی و ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری در جهت احیای معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی» در مقیاس کلان و «بهبود وضعیت نمای ابنیه شهر» در مقیاس خرد است. قیمت تمام شده نما یکی از شاخصه­ های بسیار مهم در انتخاب نما، قیمت تمام شده آن است. شامل مواردی می شود که طراح باید در زمان طراحی به آن عمل کند که در همان قالب «مصالح، ملحقات، پیش آمدگی، بازشو و بام» قرار می گیرد. سیمان قسم به دلیل توانايي بالایی که مرواريد درآمد روبرو عوامل جوی و محیطی دارد و همچنین قیمت پایین تازه نسبت به سمت صفت,شیشه , و آجرنما وضع توجه برخی سازندگان برای نمای بیرونی درخشان هایشان استقرار می گیرد. ضوابط جدید از ابتدایی ترین مرحله نماکاری که همان «خرید مصالح مخصوص نما» است، فرمان عملیات نما را تحت کنترل می گیرد و سپس بر مراحل میانی همچون «طراحی نما» و مرحله اصلی یعنی «اجرای نما» نظارت می کند. صورت ساختمان ها به عنوان اجزای تشکیل دهنده سیمای تهران، تاکنون چندان تحت کنترل واحد نبوده و برخلاف سایر قسمت های پنهان ساختمان که مشمول مقررات نظام مهندسی و شهرداری است، اجرای «نما» عملاً خارج از محدوده استحفاظی این دو نهاد بوده و نماها بیشتر تحت تاثیر سلیقه بساز و بفروش ها و تقلید چشمی یک سازنده از کار سازنده دیگر، اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید