اجرای نما – یک نمای کلی

برای یک طراح نما مواردی مانند سیمای شهری، هماهنگی فرهنگی – اقلیمی، دوام و ماندگاری در حداکثر تنش های محیطی و… در نماهای آجری از آجر های رسی و شیلی استفاده میشود. این روش از نما سازی امروزه به دلیل دارا بودن مزایای خاص خود نسبت به دیگر نماهای ساختمانی به عنوان یک روش کاربردی و مورد پسند در ساختمان سازی به کار گرفته می شود که طرفداران خاص خود را هم دارد و همین طور با پیشرفت تکنولوژی می تواند جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی مانند سنگ ٬ آجر٬ رنگ و… این نوع نما معمولا از مصالح سبک بویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود. 3. پرهیز از مصالح متعدد(بیشتر از 4 نوع). همان طور که مستحضرید در معماری و ساختمان سازی آنچه که بیشتر در معرض دید عمومی قرار دارد چه برای ساکنین ساختمان و چه برای کسانی که فقط بیننده آن از بیرون هستند نمای یک ساختمان می باشد بنابراین نما سازی در این حوزه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که کیفیت محصولات تولید شده آزبستی با فرآیند هات چک با هیچ یک از محصولات مشابه قابل رقابت نبود ، علی رغم مشخص شدن سرطان زایی آزبست ، تا سال ها ی زیادی این محصول در کشور های پیشرفته نیز تولید می شد .در محدوده زمانی دهه 1970 تا اواخر دهه 1980 میلادی فناوری کاربرد الیاف غیر سمی و سازگار با فرایند هات چک کشف شد از آنجا که هیچ یک از الیاف طبیعی و مصنوعی به تنهایی تمامی خصوصیات آزبست را نداشتند ، بنابر این برای جایگزینی آزبست از هیبرید الیاف با مدول زیاد و کم به ترتیب , نما به عنوان تقویت کننده و کمک فرایند استفاده گردید .

نصاب نمای خشک

Artic᠎le has ᠎be en creat ed with behsaznama C᠎on te᠎nt G enerator  Demoversi᠎on.

نحوه اجرای نمای سنگ خشک

وقتی که در نمای ساختمان از سنگ استفاده میکنیم، علی رغم این که دارای زیبایی است اما چون سنگهای به کار برده شده در نما دارای سطحی صاف و صیقلی هستند ممکن است با ملاتی که در پشت آن قرار میگیرد چسبندگی کامل پیدا نکرده و در صورت وقوع زلزله نه چندان بزرگ و یا به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی سنگ با ماسه و سیمان پشت آن، ملات پشت سنگ از آن جدا شده و به احتمال خیلی زیاد سنگ نما سقوط خواهد نمود. نوع مواد اولیه یا متریال نما نه تنها بخش مهمی از طراحی است، بلکه یک پاسخ اقلیمی ضروری به محیط اطراف است. نمای مینرال در حقیقت یک پوشش تزیینی می باشد که نه تنها در نمای خارجی ساختمان از آن استفاده می شود بلکه درنمای داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روش کار در اینجا به این صورت است که مواد مینرال را داخل مخزن پیستوله ریخته و با وارد کردن فشار مواد روی سطح مورد نظر قرار می گیرد. همانطور که قبلاً بیان شد، کاهش وزن ساختمان رابطه مستقیمی بر کاهش نیروی زلزله بر ساختمان ها دارد و در جهت تذکرات و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران (۲۸۰۰) و دیگر آیین نامه های زلزله دنیا خواهد بود و طراحی زیرسازی و مصالح هر نما بر اساس اصول طراحی استاندارد و منطبق با شرایط مندرج در آیین نامه ۲۸۰۰ ایران و اتصال به سازه اصلی ساختمان می باشد، بدان معنی که در هنگام وقوع زلزله، حرکات بخش نما و متعلقات مربوطه بصورت جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد و این موضوع مانع ورقه شدن نما و سقوط قطعات آن مشابه نمای دوغابی خواهد شد و لذا باعث کاهش تلفات انسانی و دیگر خسارات ناشی از سقوط نما خواهدشد.

ایران اینترنشنال. ۲۰۱۹-۰۱-۲۰. بایگانیشده از اصلی در ۲۰۲۱-۰۷-۱۶. پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران (شناسه خبر:۹۷۳۱۷). خبرگزاری تسنیم (شناسه خبر: ۱۳۰۱۹۲۴). خبرگزاری فارس. ۳۰/۱۰/۹۵. دریافتشده در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷. بنابراین برای داشتن یک نمای خوب نیازمند آگاهی از روشهای انجام آن و توجه به یک سری نکات در انجام آن هستیم ، در این مقاله پیرامون نحوه اجرای نمای مینرال و روشهای انجام آن که یکی از سیستمهای نما سازی تقریباً جدید و پرطرفدار در بین معماران می باشد برای مخاطبان خود صحبت خواهیم کرد. همراه با سقف ، یکی از مهمترین عناصر یک ساختمان است ، زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عناصر آب و هوایی خارجی عمل می کند که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند ، مانند باران ، برف ، باد ، یخبندان ، خورشید و غیره . سفت کاری در ساختمان چیست؟ در طراحی نما مانند طراحی داخلی بایستی به عوامل محدود کننده مختلف به صورت هماهنگ پرداخته شود با این تفاوت که در طراحی نما به دلایلی که به آن اشاره میکنیم، این عوامل گستردهتر و حساستر هستند. در طراحی و اجرای نما با توجه به اینکه متریالهای بکار رفته در حداکثر تنش های محیطی شامل سرما، گرما، بارش، رطوبت، اشعه uv آفتاب، گرد و غبار و…  Data has been c᠎reated by behsaznama C on᠎tent  Gen᠎er​at​or ​DEMO .

در سالهای اخیر کمیسیونهای نمای شهرداریها حساسیت ویژهای در تایید طراحی نمای ساختمان ها به خرج میدهند و این حساسیت ها علاوه بر طرح شامل متریال های بکار رفته در نما نیز میشود. بهتر است برای نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، ویلا و … نمای دو پوسته بیشتر برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان بکار می رود. از جمله سنگهای طبیعی که در نمای ساختمان بکار میرود میتوان به سنگهای آهکی و آذرین اشاره کرد. حفظ زیبایی کلی سیمای شهر و هماهنگی نماها با فرهنگ و اقلیم مناطق مختلف، بکارگیری متریالهای با دوام و ماندگاری بالا، عدم استفاده از مصالحی که احتمال سقوط از ارتفاع آنها میتواند خطر آفرین باشد و تناسب متریال استفاده شده در طرح با نوع کاربری ساختمان از جمله مواردی است که میتوان به عنوان محدودیت های طراحی نما به آنها توجه کرد. نمای کرتین وال curtainwall یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است .

دیدگاهتان را بنویسید