هیاهوی جدید درباره اجرای نما

تولید کنندگان آجر نما نسوز از مواد زیادی برای تولید انواع آجر نسوز استفاده می کنند. معاون شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش تشریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران تلاش و هزینه می کنند که بنای بهتری نسبت به مابقی بنا ها داشته باشند، درحالیکه این مورد، عامل وحدت بخشی بین آثار نیست و این امر باعث نازیبایی خواهد شد. همچنین طبی مسرور معاون شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش، پردازش سیما، منظر و هویت افزایی شهری در کیش را یکی از وظایف ذاتی مسئولان مطرح کرد و افزود: در جزیره کیش بافت منسجمی از بافت های قدیمی به جای نمانده با این حال یک یا دو اثر خوب که چشم نواز وسازگار با هویت محل و اقلیم بوده ایجاد شده است. این شرکت ها مسئولیت طراحی، ساخت و نصب نما(با روش های مختلف مانند اسکوپ سنگ نما) را بر عهده گرفته و اجرا می کنند .لذا شاسی کشی این نماها با توجه به نوع پوشش نما متغیر بوده و توسط شرکت صاحب صلاحیت اجرا می شود . بر خلاف نماهای خشک که گفتیم شرکتهایی هستند که مسئولیت طراحی تا اجرای این نماها را برعهده گرفته و تقریباً در این نماها جای نگرانی نداریم، در نمای تر با توجه به مشخص نبودن وزن نما که یکی از آیتم های مهم در طراحی شاسی این نماهاست ، مهندسین طراح سازه به این بخش ورود نکرده و دتایل خاصی را همراه طرح نمای مصوب ارائه نمی کنند .

کلمه آخر راهنما به نحوه اجرای نمای خشک ساختمان

“طراح از منحنی های پررنگ استفاده کرده است که در مناطق بزرگ مانند لابی ، سالن چند منظوره و سالن بدن سازی دیده می شود. تا آنجا که امروزه از تهران تا کیش، و از تبریز و خراسان تا بنادر و مناطق کویری با هر نوع آب و هوا، اجرای نمای خشک همه جا پر طرفدار است. وی افزود: یک سری عناصر ظاهری وجود دارد که اقلیم منطقه را شاخص می کند و ما می توانیم با استفاده از همین موضوع هویت بصری در کیش ایجاد کنیم، ما یک مقطع تاریخی به عنوان دوره رها شدگی را تجربه کردیم که سنگ، کامپوزیت و رنگ ها و پنجره ها با ابعاد مختلف، نماهای نامطلوب و نامربوط اجرا می شد که به طور قطع باید مجددا ضابطه مند شده و قوانین در اجرای آنها رعایت شود. البته این نکته الزامی نبوده ولی رعایت آن می تواند در جهت بهتر شدن نمای ساختمان مفید باشد. همانطور که گفته شد برخی ساختمانها مشمول تهیه طرح مصوب نما می شوند که این نکته نیز در ضوابط شهرسازی هر استان نما های خشک مشخص شده است.

مطابق با ضوابط معماری و شهرسازی در هر استان برخی ساختمانها نیاز به تهیه طرح نمای مصوب دارند که لازم است نمای ساختمان بر اساس طرحی که در کمیسیون نما مصوب شده است اجرا شود در غیر این صورت در زمان دریافت پایانکار احتمالاً مشمول جرائم سنگین یا شاید تخریب خواهند شد. مهمترین نکته در این قسمت توجه به پیشروی ها در نماست که بیش از ضوابط شهرسازی و طرح مصوب انجام نشود در غیر اینصورت می تواند در زمان در یافت پایانکار منجر به صدورحکم تخریب یا خسارت شود. همانطور که قبلا هم گفته شد شاسی نما برای قسمتهایی لازم است اجرا شود که قرار است از سایر نقاط نما بیشتر پیش روی داشته باشد . شاسی کشی نما که به آن زیرسازی نما یا نبشی کشی نما نیز گفته می شود، عبارت است از زیر سازی انجام شده برای اجرای نمای ساختمان که در نماهای خشک در تمام قسمتها باید اجرا شود و در نماهای تر یا ملاتی تنها در قسمتهایی اجرا می شود که ضخامت نما بیش از مقدار مشخص شده در آیین نامه می باشد . به همین دلیل از مواد شوینده جرم گیر و یا سندبلاست نما استفاده میکنیم. Th​is c on te᠎nt w as created ​wi th behsaznama Con​te᠎nt  Gen​erator Dem ov᠎er sion​.

ابعاد مصالحی که در ساختمان می خواهد به کار رود و همچنین برشکاری که آن ابعاد به آن نیاز دارند. جانمایی و فاصله این پلیتها بر اساس طرح مصوب نما تعیین می شود که بر اساس ضابطه 714 توصیه می شود این فاصله از 1.2 متر بیشتر نشود . برای این کار لازم است ریسمان راهنما یا قپان هایی از بالاترین تراز ساختمان تا پایین ترین تراز که قرار است این باکسها اجرا شوند نصب شده و پروفیل های شاسی اعم از نبشی ، قوطی ، ناودانی ، سه پری و . اجرای ریسمان راهنما یا قپان نما که برای اجرای شاسی کشی نما نصب شده اند. برای نصب پلیت اتصال نما به سازه بعد از اجرا اسکلت می توان از کاشت بولت ، رول بولت و یا انکر بولت استفاده کرد که با توجه به وزن نما می بایست روش و سایز آنها تعیین شود. طول متداول استادها باید به اندازه ارتفاع طبقه یا مضرب صحیحی از آن اجرا شود که متاسفانه عموما در کل طبقات به صورت پیوسته انجام می گردد . این روش که جهت مهار سنگ نما در نماهای مهار شده (نمای خشک) اجرا میشود، هر یک از سنگهای نمنا جهت تحمل بارهای ثقلی (وزن نما) و جانبی به صورت مستقیم به دیوار پشتیبان متصل میشود.

دیدگاهتان را بنویسید