اجرای نمای خشک+انواع سیستم‌ های اجرای نما خشک

اجرای نمای خشک

منظور از نمای خشک چیست و چه تفاوتی با نمای ساروج دارد؟ فونداسیون در نمای خشک چگونه کار می کند و چه عواملی بر قیمت تمام شده نمای خشک تأثیر می گذارد. در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات در رابطه با نمای خشک پاسخ دهیم و در مورد اینکه چرا سیستم خشک بهترین انتخاب برای نمای ساختمان شماست صحبت کنیم.
چه کارفرمایی باشید که قصد ساخت یک ساختمان را دارد و چه فقط ساکن یک ساختمان، ایمنی یک موضوع بسیار مهم برای شما است. اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، می‌توان گفت که روش ملات و دوغاب یکی از روش‌های متداول نماسازی ساختمان بود که مزایا و معایب خاص خود را داشت. اما در حال حاضر با استفاده از نمای خشک از سیستم اجرای جدید و مدرنی استفاده شده است که مزایای فراوان آن از جمله سرعت بالا و ایمنی آن را به مراتب از روش ملات برتری داده و به انتخاب اول بسیاری از افراد تبدیل شده است.
بخشی از ساختمان که توجه زیادی را به خود جلب می کند نمای آن است و در این راستا اجرای یک نمای اصولی و مهندسی که جلوه زیادی به ساختمان می دهد اهمیت زیادی پیدا می کند.

در صورت استفاده از مصالح مختلف برای نما، بحث بارگذاری ساختمان مطرح می شود. برای کنترل این بار و کاهش آن، اجرای نمای خشک با استفاده از تکنولوژی و سیستم های روز روشی کاربردی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا نمای خشک و متریال هایی که با استفاده از این سیستم اجرا می شود را به طور کامل معرفی کنیم.
اجرای نمای خشک جلوه ای از استفاده از تکنولوژی، قطعات و مصالح صنعتی در ساختمان است. سیستم نصب خشک با استفاده از جزئیات اجرایی مختلف می تواند به راحتی نیازهای کاربردی و معماری طراحی شما را برطرف کند. در راستای گسترش اجرای نماهای مدرن در کشورمان، بی شک شاهد افزایش استفاده از روش نصب نما خشک خواهیم بود.
نمای خشک چیست؟
نمای خشک به نمای مدرن ساختمان اطلاق می شود که در آن به جای استفاده از ملات از اتصالات و یراق آلات مخصوص استفاده می شود. این روش به خصوص در ساختمان های بلند بسیار سریعتر و ایمن تر از روش ملات است.
امروزه نمای آجری خشک، نمای سنگ خشک، نمای سرامیک خشک و … از پرطرفدارترین روش های ساخت نما هستند. در نتیجه اجرای نمای خشک ساختمان یکی از روش های اجرایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.
قیمت اجرای نما خشک
عوامل و پارامترهای مختلفی بر قیمت نمای خشک تاثیر می گذارد که این امر بدیهی است و این قیمت ها بسته به طرح نما و نوع متریال پی و رویه نما متفاوت خواهد بود. معیارهای موثر بر هزینه نمای خشک عبارتند از:

نوع ماده انتخاب شده برای سطح بالایی
روش و سیستم نصب مصالح نما
نوع سازه ساختمان
ابعاد کاشی و مصالح رویه و میزان و تعداد برش های مورد نیاز
طراحی نما و میزان خرابی در آن
ارتفاع ساختمان
موقعیت ساختمان و شرایط آب و هوایی
از آنجایی که معیارها بسیار متفاوت است، نمی توانید مقدار دقیقی را در اینترنت در مورد هزینه دیوار خشک بدست آورید. برای دریافت هزینه مشخص با توجه به سیستم و نوع مطالب خود می توانید با کارشناسان سیمبولیزاین تماس بگیرید و یا اطلاعات خود را از طریق فرم مشاوره بالای صفحه با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

دلیل محبوبیت اجرای نمای خشک چیست؟
یکی از مشکلاتی که همیشه در اجرای نما به روش سنتی یا همان ملاتی وجود دارد، ریختن و یا افتادن مصالح بعد از گذشت زمان است که ایجاد و ابداع سیستم نصب خشک را را ایجاب می‌کند، با اجرای خشک تا حد بسیار زیادی خطر ریختن. و افتادن مصالح در طی زمان کاهش می‌یابد.
از طرفی با پیشرفت‌های حاصل از فناوری و رواج مدرنیته، مصالحی که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، با روش‌های سنتی و ملاتی وجود ندارد. برای مثال مصالحی مانند کامپوزیت و سرامیک پرسلانی را نمی توان به شیوه ملاتی اجرا نمود. چرا که سرامیک پرسلانی جذب آب بسیار پایین و در نتیجه جسبندگی خیلی کمی با ملاات و دوغاب دارد و این چسبتدگی به قدری کم است که می‌توان آن را برابر صفر دانست.
مصالح نوین دیگری مانند HPL (اچ پی ال) و یا نمونه آکواپنل نیز می باشد که در طراحی های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند نیز تنها به روش خشک کردن قابل اجرا می باشند، در نتیجه برای اجرای نمونه مشابه دیگر انتخاب دیگری جز خشک نمی شود. داشت.
محیط اجرای خشک
علاوه بر این برای این سیستم، روشی نوین برای اجرای نمای ساختمان است، نما خشک مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد. برای این که بتوان یک مزایا را در ساختمان استفاده کرد، تیم مجری نما خشک نیز بسیار زیاد دارد. تیمی که وظیفه اجرای نما با سیستم خشک را بر عهده می‌گیرد، علاوه بر این که به حرفه‌ای‌ترین روش صفر تا صد اجرا را می‌دهد، باید هزینه معایب سیستم خشک را نیز پوشش دهد.
اجرای مهندسی و کم کردن پرت مصالح
کاهش بار مرده وارد ساختمان
مقاومت در برابر تغییرات دما و محیط
امکان بازیافت و استفاده مجدد از مصالح
اجرای مطابق با استاندارد جهانی
کیفیت بالا در نتیجه نهایی
قابلیت نصب در ساختمان های بلند
کاهش اتلاف انرژی
عدم داشتن ضایعات ساخت و ساز و سروصدا
نگهداری آسان و تعمیر بدون آسیب به سایر قسمت های نما
بالا بودن نسبت به روش ملاتی(بخصوص در ساختمان های مرتفع)
شرکتهای اجرای نمای خشک
در مبحث اجرای نمای خشک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که می‌شود انتخاب مجری است. مجری نما به تنهایی می‌توان کیفیت و مدت زمان ماندگاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
از آن جایی که سیستم نما به صورت خشک یکی از سیستم‌های جدید در صنعت ساختمان سازی است، باید نهایت دقت را در انتخاب مجری آن به خرج بدهید.
آجر خشک، اجرای نمای سنگی خشک، اجرای کرتین وال، اجرای سرامیک خشک و … از جمله نماهایی هستند که طرفداران زیادی دارند که با انتخاب مجری مناسب برای خشک، می‌توانند به نمای ساختمان جلوه و زیبایی ببخشند.
اجرای خشک نمای
این روش اجرای نما سیستمی خود ایستا و مکانیکی است و بدون کار بردن ملات و دوغاب و در واقع به روش خشکه چینی انجام می شود. نحوه نمای خشک سطوح و لایه‌های زیر اجرا می‌شود که اولین لایه آن‌سازی و شاسی‌کشی است که با استفاده از پروفیل و شاسی‌های فلزی و انواع پیچ‌ها و پرچ انجام می‌شود و در واقع نگهدارنده وزن این پروفیل‌ها و قاب‌های فلزی هستند که به سازه اصلی می‌رسند. ساختمان متصل شده و نحوه عملکرد آن‌هااند دیتیل عملکردی بر روی حرارت است.
به طور کلی انواع نمای از متریال‌ها را می‌توان به روش اجرای خشک نصب نمود که نصب بسته به دتایل اجرای خشک و همینطور نوع مصالح متفاوت خواهد بود. برای مثال دیتیل اجرای سرامیک خشک بدون شک متفاوت با اجرای نمای خشک آجر خواهد بود.
اجزای تشکیل دهنده نمای خشک
مواردی که پیش‌تر ذکر شده در این سیستم چند لایه مختلف وجود دارد :

عایق حرارتی: با استفاده از چسب و یا اتصالات مکانیکی به بدنه اصلی و یا دیوار اصلی ساختمان می‌شود.
فریم نگهدارنده: برای ساخت و نصب چهارچوب و یا فریم نگهدارنده از پروفیل های فلزی و یا چوب اشباع شده استفاده می شود که مهم ترین در طراحی و نصب آن در فواصل مناسب است به گونه ای که فریم نگهدارنده مقاومت خوبی در برابر عوامل جوی و نیروها دارد. وارد شده باشد.
فضای تهویه: فضای خالی است بین نما و بدنه ساختمان که از انتقال به ساختمان می‌کند.
مصالح و اتصالات: مصالحی که قابلیت نصب به صورت خشک را دارند مانند کامپوزیت، سرامیک، نماهای شیشه ای، سنگ و … که با اتصلاتی مثل و پرچ، کلمپ، رانر و یا انواع پروفیل به بدنه ساختمان متصل می گردند.
توجه داشته باشید که لایه عایق حرارتی با چسب وطور اتصالات مکانیکی به همین صورت به بدنه ساختمان اتصال می دهد. فضایی که بین لایه عایق حرارتی و لایه رویی نما وجود دارد و اصطلاحا به آن فضای تهویه نیز می‌گویند حکم لایه ضد رطوبتی را دارد و مانع از انتقال به بدنه ساختمان می‌شود.
انواع خشک نمای
مواردی که اشاره می کنند، سیستم خشک یک سیستم اجرایی است و تنها به یک نما ختم نمی شود. هر متریالی که بتوان با استفاده از سیستم خشک اجرا کرد را در دسته بندی انواع خشک قرار داد.

تعداد نماهایی که در دسته نماهای خشک قرار می گیرند، زیاد و متنوع هستند. دقت داشته باشید که اجرای این نماها خشک است اما در جزییات و متناسب با نوع متریال، نحوه نصب آن با متفاوت متفاوت خواهد بود.

نماهایی مثل : نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای، نمای سرامیک خشک، نمای آجری، نمای سنگی خشک و … که در ادامه هرکدام را بررسی کرد.
سرامیک خشک
در سرامیک خشک می‌توانم از سرامیک پرسلانی توپر (فول بادی) و یا سرامیک پرسلانی مجوف (دارای حفره‌های درونی) استفاده کنم.
به طور کلی ۲ روش برای نصب سرامیک خشک وجود دارد :
1- نصب نمایان (قابل مشاهده)
2- نصب غیرنمایان (غیر قابل مشاهده)

روش اجرای نماهای خشک مرئی و نامرئی
به طور کلی در اجرای نمای سرامیک خشک، روش های نصب مرئی و نامرئی پیشنهاد می شود.
نحوه اجرای نمای سرامیک خشک قابل رویت (Clipsi) به گونه ای است که اتصالات و گیره ها نمایان باشد.
در سیستم نامرئی اتصالات و گیره ها در پشت کاشی ها قرار می گیرند و قابل مشاهده نیستند
این موارد در اجرای نما سنگ نیز وجود دارد زیرا نمای سنگ به صورت خشک نیز قابل اجرا است و با اجرای نمای سنگ خشک می توان بار مرده وارده بر ساختمان را کاهش داد.
اجرای نمای آجر خشک
به طور کلی اجرای نمای آجری به دو روش ساروج و خشک انجام می شود. نما آجر خشک بدون استفاده از ملات اجرا می شود.
عموماً در اجرای نمای خشک آجر یک لایه عایق حرارتی به بدنه ساختمان چسبانده می شود و سپس پروفیل ها و ریل های فلزی، پیچ و قطعات فلزی با فاصله از عایق حرارتی بر روی قاب قرار می گیرد. فاصله بین قاب و عایق حرارتی باعث بهبود عایق حرارتی ساختمان می شود.

عمودی بودن و کراوات در نصب نمای آجری تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی دارد و باید در انتخاب رنگ ملات کراوات متناسب با رنگ آج دقت کرد.
نمای ترکیبی
یکی دیگر از انواع نمای خشک که بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است نمای کامپوزیت می باشد که نمای مدرن به حساب می آید و کاملا به روش خشک اجرا می شود.

نمای کامپوزیت به دلیل سرعت بالا و نصب آسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تنها با قدم زدن در سطح شهر ساختمان های زیادی را خواهید دید که با استفاده از این متریال اجرا شده اند.
به طور کلی، 3 روش برای پیاده سازی نمای ترکیبی وجود دارد:

1-روش رفع
2- روش هنگی
3- روش H و L

نکته مهم در مورد نمای کامپوزیت انتخاب ورق مناسب با توجه به ویژگی های سایت پروژه می باشد. در مقاله نما کامپوزیت تمامی نکات مهم در مورد این نوع نما را به طور کامل بررسی کرده ایم که برای اطلاعات بیشتر می توانید آن مقاله را مطالعه نمایید.
نما سنگ خشک
امروزه نصب نما سنگ با نصب سنگ پلاک به صورت خشک و بدون ملات مرسوم است که هم به صورت مرئی و هم نامرئی به صورت سیستم کیل (پیچ و لنگر) انجام می شود. نصب با استفاده از پروفیل ریلی یکی دیگر از روش های اجرای نمای سنگ خشک می باشد.
نمای خشک فلز کششی
نوع دیگر نمای خشک، نمای کششی فلزی است که به نوعی به نمای دو پوسته معروف است. این نما به عنوان پوسته دوم بر روی نمای اصلی ساختمان قرار گرفته و از ورق های فلزی تشکیل شده است.

این ورق های فلزی با استفاده از دستگاه CNC برش داده و کشیده می شوند. مانند کامپوزیت، فلز کششی را فقط می توان به صورت خشک اعمال کرد.
نمای شیشه ای
یکی از رایج ترین نماهای خشک ساختمان ها نماهای شیشه ای است که احتمالا در ساختمان های تجاری، برج ها و برخی ساختمان های اداری دیده اید.

انواع نماهای شیشه ای نیز با توجه به نحوه اجرای خود جزء نماهای خشک محسوب می شوند. نمای شیشه ای با استفاده از پروفیل ها و تکیه گاه های خاص اجرا شده و دارای سیستم های مختلفی می باشد. سیستم کرتین وال، اسپایدر و … سیستم های خشک در نصب شیشه هستند.
نمای HPL
ورق های HPL ورق هایی هستند که با چوب یا مواد دیگر پوشانده شده اند که کاربردهای مختلفی دارند و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع ترکیب ورق های hpl از لایه های سلولزی و رزین های فنلی تشکیل شده است که با قرار گرفتن در دمای بیش از 180 درجه سانتیگراد به استحکام لازم می رسد و با پوشش نهایی که این ورق ها را می پوشاند برای استفاده در نما یا هر قسمت دیگری را آماده کنید.

HPL به عنوان ماده ای نیز شناخته می شود که تنها راه اجرای آن روش خشک است به همین دلیل نمای HPL نیز در دسته نماهای خشک قرار می گیرد.
نمای خشک بهتر است یا نمای ملات؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم و همانطور که از نام نمای خشک پیداست، در این سیستم از ملات ماسه سیمان یا دوغاب استفاده نمی شود. قبل از اختراع روش اجرای نما خشک، برای نصب مصالح نما از ملات یا چسب استفاده می شد که دارای معایب و مشکلاتی از جمله عدم عایق کاری و اتلاف انرژی و همچنین عدم اطمینان از استحکام مصالح در ارتفاعات بود.
اجرای نماهای دو لایه با سیستم ملات تقریبا غیر ممکن است و برای اجرای یک نمای دو لایه کاربردی و مستحکم باید از سیستم اجرای نما خشک استفاده کرد.
همچنین در ساختمان های بلند، پایداری و مقاومت نما در برابر باد و عوامل جوی بسیار بهتر و بیشتر از اجرای ملات است.

2 دیدگاه در “اجرای نمای خشک+انواع سیستم‌ های اجرای نما خشک”

دیدگاهتان را بنویسید