کسب و کار پر رونق می خواهید؟ از اجرای نمای خشک اجتناب کنید!

نمای ساختمان نخستین بخش از آن است که علاوه بر جنبههای ظاهری و زیباییشناختی، نقش مهمی هم در دوام و پایداری آن در برابر شرایط جوی مختلف دارد. اجرای غیراصولی و نادرست نمای ساختمان علاوه بر تأثیر روی زیبایی ظاهری سازه، موجب افت استحکام آن نیز میشود. در این روش از پیچ و مهرههای مخصوص و ریلهای تعبیه شده برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده میشود.در این روش اجرای نما کاملاً خشک و بدون استفاده از ملات و دوغاب انجام میشود. در آخر هم اسکوپ­های گالوانیزه یا استیل با پیچ و مهره به اسکلت آهنی زیرساز وصل می­شوند. یکی از روش های اجرای نما در صنعت ساختمان اجرای نمای خشک می باشد که در این روش بجای استفاده از اندود ماسه و سیمان برای اتصال مصالح به نمای خارجی ساختمان از تجهیزات پیش ساخته و قابل اتصال فلزی بر روی نما مانند ریل ها و پیچ ها استفاده می شود. تنوع طرح، نقش و رنگ در تایل های نمای سرامیک پرسلانی گزینه های متنوعی را برای انتخاب پیش روی شما قرار می دهد. در این روش زیرسازی با آهن انجام می­شود و سنگ نما با استفاده از قطعات اسکوپی که در شیار مابین ضخامت سنگ قرار می­گیرند، نصب و رگلاژ می­شوند.  Th is post was do᠎ne by behsaznama C​on᠎te᠎nt G᠎ener at​or ​DEMO.

اتصالات نمای خشک

در این روش سوراخ­هایی در ضخامت سنگ ایجاد می­شود. در این روش به جای استفاده از آهن برای زیرسازی کار، از آلومینیوم استفاده می­شود که این­کار در کاهش وزن ساختمان و حجم مصالح بسیار موثر است. ذکر این نکته ضروری است که در صورت استفاده از میلگرد در زیرسازی نمای ساختمان، قیمت تمامشده زیرسازی ساختمان افزایش خواهد یافت. ازآنجهت که نمای ساختمان نخستین لایه محافظ برای آن است، نگهداری صحیح از آن در جهت افزایش طول عمر و دوام امری ضروری است. ایجاد لایه محافظ در برابر رطوبت و زنگزدگی لایههای زیرین بهوسیله آهن کشی نمای ساختمان در جهت کاهش سرعت فرسودگی و افزایش عمر. اجرای نبشی کشی ساختمان مطابق با نقشههای طراحیشده توسط مهندسان بهمنظور رعایت استانداردها. استفاده از نبشیهای گالوانیزه یا استیل یا رنگآمیزی نبشی فولادی بهمنظور بهبود مقاومت به زنگزدگی آنها و جلوگیری از فرسودگی زودرس و افزایش طول عمر. انتخاب مصالح باکیفیت و مرغوب بهمنظور افزایش استحکام و بهبود ظاهر ساختمان. ایجاد یک بستر مناسب برای اینکه مهندسان بدون هیچ محدودیتی نماهای طراحی شده را به اجرا درآورند و زیبایی ظاهری ساختمان را بهبود بخشند. نبشی کشی ساختمان در بین مهندسان به نام هایی همچون زیرسازی نمای ساختمان، آهن کشی نمای ساختمان و شاسی کشی ساختمان نیز معروف است.

اجرای نمای خشک آجر

برای این منظور از نبشیهای فولادی استفاده میشود و به همین دلیل، این روش را نبشی کشی نمای ساختمان مینامند. نبشی کشی نمای ساختمان قبل از اجرای نما انجام میشود و سپس نما بر روی آن سوار میشود. نمای خشک ساختمان بر اساس نوع اتصالات به دو دسته مشهود و نامشهود تقسیم میشود. دلیل بالا رفتن سرعت و دقت کار در این روش، استفاده از کلیپس­ها بر روی سطح قطعات آلومینیومی است. به همین دلیل در برابر حوادثی مانند زلزله بسیار مقاوم عمل کرده­است و از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارد. سیستم ماسا که در گروه سیستم های نمایان قرار گرفته اند، برای نصب سرامیک هایی با انوع ضخامت و حتی سنگ های 3 سانتی مورد استفاده قرار میگیرند. نمای سرامیک خشک و انواع سرامیک خشک با روشهایی نظیر سیستم نصب انکری، نصب نمایان و غیر نمایان، نصب کلیپس پنهان شیاری نصب میشوند. اسکوپ­های پیمی استیل یا گالوانیزه درون این سوراخ­ها قرار می­گیرند و سنگ را در محل خود نصب و ثابت نگه می­دارند. اجرای نمای خشک امروزه در صنعت ساختمان به دلیل مزایایی که نسبت به اجرای ملاتی و دوغابی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از روش های اجرای نمای ساختمان جدید و مدرن به شمار می رود و بسیار مهم است که نکات فنی در اجرای نمای خشک مورد توجه قرار بگیرد.

برای استفاده از این روش نیاز به فرد ماهری است همچنین باید از چسبی که از نظر خصوصیات فنی با آجرهمخوانی داشته باشد استفاده شود. با توجه به طراحی فنی و مهندسی نما اعم از زیرسازی و طراحی دقیق ابعاد و پلاکهای مورد نظر برای هر پروژه با توجه به بازشوها، ارتفاع ساختمان، کاربری و دیگر موارد تأثیرگذار و امکان سفارش دقیق سنگها و مصالح مصرفی ضمن کاهش پرت و زمان اجرا، تأثیر بسزایی بر کیفیت و کمیت اجرا خواهد داشت. مزیت این سیستم نسبت به سیستم نمایان این است که انکرها در محل بهینه و اپتیموم تایل مستقر شده و تنش های کششی وارد بر تایل را به نصف کاهش می دهند. شرکت نویان نما ارائه دهنده طراحی و اجرای سیستم های مدرن در نمای خشک می باشد و در کنار این خدمات به فروش قطعات نما نیز می پردازد. این افت استحکام میتواند سبب ریزش نما و وارد آمدن خسارت جانی برای عابران و خسارت مالی برای صاحب پروژه شود. نماهای ایجادشده با ماسه و سیمان به دلیل عمر کوتاه ناشی از ترکخوردگی و یا احتمال سقوط آجرها و نیز نیاز به تعمیرات، خسارات جانی و مالی زیادی را در پی خواهند داشت. فضایی که بین لایه عایق حرارتی و لایه رویی نما وجود دارد و اصطلاحا به آن فضای تهویه نیز می گویند حکم لایه ضد رطوبتی را داشته و مانع از انتقال رطوبت به بدنه ساختمان می بیشتر بخوانید شود.

دیدگاهتان را بنویسید