اجرای نما چگونه کار می کند؟

چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟ از مزیتهای این روش، کاهش حرکات ارتعاشی آجر و کاشی به دلیل خاصیت الاستیکی چسب است. برای نمای مدرن می توان از متریال های مختلف استفاده نمود. اینکه اگر نمای ساختمان تراز نباشد، قرارگیری ملات بر جدار سازه، عدم تراز بودن را کم کرده و میزان خطا را کاهش میدهد. بارهای باد و گرانش دیواره پرده ، به طور معمول در خط کف ، به سازه ساختمان منتقل می شوند. کاربرد اصلی نمای اسپایدر در ساختمانهای تجاری و اداری می باشد و در صفحه شیشه ای آن هیچ سازه عمودی و افقی دیده نمیشود، درست همان موضوعی که در نماهای کرتین وال به عنوان یک نقطه ضعف مطرح می شود. یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که ساختاری خود ایستا داشته، به این معنا که وزن بالای شیشه، بر روی سازه کرتین وال با همان لامل ها و شاسی کشی های مربوط سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد و طوفان که متوجه پوسته خارجی (نما) می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. می توانید بر اساس شرایط موردنظر ساختمان خود و سلیقه تان نمای دلخواه خود را انتخاب کنید.

چه چیزی یک اجرای نما را می سازد؟

معمولاً نوع مصالح مورد استفاده در اجرا بر تعیین روش اجرایی بر اساس تأثیرگذار است. روش نصب و مونتاژ ساده است. در روش های قدیمی و سنتی نصب و اتصال نماهای آجری مشکلات و آسیب هایی همچون افزایش وزن و حجم ساختمان، عدم اتصال کامل به دیواره های اصلی سازه، نداشتن مقاومت و استحکام لازم در برابر پدیده های طبیعی همچون سیل و زلزله وجود داشت که امروزه با متداول گشتن روش ها و متدهای نصب، معایب و آسیب های روش های سنتی به کل از میان برداشته شده و بازدهی و طول عمر ساختمان هایی با نمای آجری افزایش یافته است. همچنین طراحی و اجرای نمای مدرن امروزه در اجرا نمای مراکز خرید بسیار پرطرفدار شده است. نمای شیشهای به دلیل شفافیت و قابلیت منتقل کردن نور در پروژهها و ساختمانهای لوکس و اداری مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از ایدههای نمای ساختمان با شیشه در ویلاها و باغها است که جذابیتهای بسیاری را برای نمای ساختمان شما به همراه دارد و باعث لوکس یا لاکچری شدن ساختمان شما میشود. در مورد نماهای سیمانی، رابیتس نیز مورد استفاده قرار میگیرد. متریال ها و مصالح زیادی با تفاوت های بسیار برای ساخت نما به روش خشک مورد استفاده قرار میگیرند، که از رایج ترین آنها عبارتند از : سرامیک پرسلانی – تراکوتا و سفالینه کرتین وال صفحات آلومینیوم کامپوزیت فایبر سمنت برد ، ترموود و …

از آلومينيوم به دليل مقاومت و پايداري بالا، معمولاً براي فريم هاي سيستم نماي کرتين وال استفاده مي شود. بررسی میدانی طرح ساختمانها با بناهای اطراف از لحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمانهای اطراف، زیبایی طرح و مصا لح مورد استفاده و… به منظور نماکاری ساختمان باید طرح هایی انتخاب شوند که ماهیت داخل خانه را بر ملا نکنند. نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید، بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد. درواقع، باید بافت شهری را در حین انتخاب نوع متریال در نظر گرفت و با توجه به موقعیت ساختمان نسبت به انتخاب نوع نمای بیرونی تصمیمگیری کرد. صفحات سیمانی الیاف دار فایبرسمنت به عنوان یکی از انواع نمای خشک سیمانی در ساختمان هایی که اسکلت آن ها بتنی واسکلت فلزی است، برای پارتیشن بندی، دیوارداخلی سقف کاذب و نما استفاده میشود. پلاستر سیمانی در واقع نقش زیرساز را دارد و کمک میکند تا مصالح آغشته به چسب، به نحو بهتری نمای مدرن به دیوار بچسبد. This conte nt was done ​by behsaznama C on tent G​enerat᠎or Dem᠎ov er si on᠎.

به عنوان مثال، در نماهای سیمانی از رابیتس استفاده میشود؛ هنگام استفاده از رابیتس، میلگرد هم نیاز میشود. در این سیستم، بعد از تهیه و اجرای ساخت توسط سیستم نقشه برداری برداشت و سپس به صورت 3 بعدی در محیط (AUTODESK AUTOCAD) پیاده سازی و ترسیم میگردد. اجرای سیلر بر روی سطح سنگ تراورتن بسیار آسان است و باید در هنگام نصب و بعد از آن به صورت دوره ای ( معمولا هر ۳ تا ۵ سال) اجرا شود. زمانی که برای تعبیه سنگ، سرامیک یا سایر اعضای نما، بجای ملات ماسه سیمان از پیچ و مهره های مخصوص استفاده شود، اجرای نما به صورت خشک است. عدم استفاده از سنگ هایی با رنگ تیره بدلیل جذب گرما در هنگام مواجه شدن با نور آفتاب و انتقال دما به دوغاب پشت خود و متعاقباً بدلیل یکسان نبودن ضریب انتقال حرارتی سنگ پلاک و ملات ماسه سیمان، باعث جداشدن ملات ماسه سیمان از سنگ پلاک می گردد. ۱۴-ضخامت سنگها در نمای سنگ می بایست حدالامکان یکسان و مابین ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر بوده و از سنگهایی با ضخامت متفاوت و یا ضخامت کمتر از ۱.۵ سانت پرهیز شود. سنگ گرانیت، تراورتن، کوارتزیت، مرمر، سنگ آهک و ماسه سنگ بیشترین سنگهای به کار رفته برای اجرای نمای سنگی در ساختمان هستند که برای نصب آنها روشهای معرفی شده در اصول اجرای نمای سنک ساختمان به شرح ذیل اشاره میشود.

دیدگاهتان را بنویسید